3 employer branding trends in 2024

18/04/2023
Employer branding

In 2024 zijn veel ontwikkelingen te verwachten op het gebied van employer branding, door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, maar ook door nieuwe werknemersbehoeften. De werknemer centraal stellen is key!

Hier zijn de 3 belangrijkste trends:

  1. Verschuiving naar inhoudelijke voldoening boven salarisoptimalisatie.
  • Werknemers (vooral millennials en Gen Z’ers) ambiëren een baan met maatschappelijke impact.
  • Er is een opkomst van medewerkers met meerdere banen, gedreven door een verlangen naar variatie en nieuwe ervaringen.
  • Werkgevers kunnen hierop inspelen door ruimte te bieden voor maatschappelijke betrokkenheid en met flexibele arbeidsvoorwaarden.
  1. Toenemende aandacht voor mentale gezondheid.
  • Werkdruk, ook door de krappe arbeidsmarkt, en de werk-privé balans beïnvloeden de mentale gezondheid van werknemers.
  • Werkgevers kunnen individuele coaching aanbieden om werknemers hierbij te ondersteunen.
  1. Aanpassing aan nieuwe werknemerswaarden.
  • Kwaliteit gaat boven kwantiteit in het wervingsproces; er worden meer selectievragen gesteld op vacatureplatformen.
  • Focus op personeelsbehoud door interne ontwikkeling en loopbaanbegeleiding.
  • Werkgevers kunnen inspelen op de trend van jobhoppen door langetermijnperspectieven te bieden en groei te stimuleren.